Nina Salleh | Coach Diet FBM

APA YANG DIAJAR DI SEKOLAH CINA?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

So hari ni Nina ambik Amanda dari sekolah (tadika). Amanda Imani, 5 tahun sekarang sekolah tadika Cina. InsyaALLAH darjah 1 pun akan diteruskan di sekolah jenis kebangsaan Cina, SJK(C).

Mohon doa semua agar dimudahkan urusan Amanda Imani untuk menuntut ilmu.

Ramai yang tanya baru-baru ni, macam mana Amanda sekolah Cina, ok ke? Hihi.

Macam biasa dalam kereta, Amanda akan bercerita kalau mood dia okay. Kemudian Amanda dengan penuh semangat bercerita tentang kawan-kawan dan cikgu dia,

Mom, teacher cakap kalau ambik kereta mainan dalam bag orang, kena rotan

Semangat duk bercerita. Tapi mom tak faham. Mom dalam kepala masih pening sebab tak faham. Kereta mainan? Dalam bag orang? Apa dia ni Amanda? Mom pause dan fikir sendiri..

Amanda sambung,

Tak baik ambik barang orang, kena beli sendiri. Tadi kan mom, kawan Amanda (sebut nama Melayu) ambik kereta mainan (nama Cina), tak baik la macam tu kan’.

Mom sentap jap.

APA YANG DIAJAR DI SEKOLAH CINA

Sejujurnya masa Nina buat keputusan untuk hantar Amanda ke sekolah Cina, dalam hati cuma fikir, nak terapkan disiplin yang tinggi dalam diri Amanda.

Bukan maksud Nina kalau sekolah Melayu tak berdisiplin, tapi kalau tengok di sekolah Cina, Nina lebih tertarik. Lagipun suka tengok anak angkasawan negara Dr Sheikh Muszaphar; anak-anak beliau sekolah Cina.

Credit instagram Dr Sheikh Muszaphar

Walaupun memang setiap hari akan ada homework, banyak pulak tu untuk umur 5 tahun, bagi Nina itu untuk melatih kami ibu bapa dan anak agar lebih berdisiplin, terutama dari segi masa.

Bila dah ada homework, tak ada lah mom nak melepak sampai malam lagi😂

Amanda at school

1) TEPATI MASA

Apa yang sekolah ni dah ajar Amanda, dan mom pun ialah untuk tepati masa, yang mana kami sebagai mak ayah, masih lagi berusaha. Susah betul mom nak didik diri sendiri. Tapi takpe, mom akan buat yang terbaik. Ubah perkara kecil secara konsisten adalah satu ciri untuk berjaya.

Kalau boleh, setiap hari Amanda mesti dah bangun pukul 6.30pagi, kemudian makan pukul 7 pagi, 7.30 pagi dah mula sesi warm up di sekolah.

2) COMMON SENSE

Habis konsert, terus susun kerusi

Masa konsert tahunan Amanda, yang sangat berbeza dan Nina sendiri tak pernah witnessed benda macam tu, ialah, lepas konsert, kerusi semua dah disusun oleh ibu bapa.

Dewan kembali macam tak ada apa yang berlaku. Which is for me is really an achievement.

3) TIDAK MENGIKUT TREND

Nina bagi contoh senang, pernah dengar Smiggle? Brand bag sekolah anak-anak zaman sekarang. Rasanya mak-mak yang semangat sebab geram sangat kan dah la comel, harga pun comel. Beza situasi di sekolah Melayu dan Cina yang Nina nampak, bila di sekolah Melayu, boleh Nina katakan, 80-90% anak-anak sekolah guna bag tu.

Mom pun geram tengok

Trend, dan memang cantik bag tu🤤

Nina pun hampir terjebak tapi akhirnya ambik keputusan beli bag Bintang Fashion je RM20.

Di sekolah Cina, tak ada nampak budak sekolah pakai bag Smiggle. Mungkin mereka pun tak tahu kewujudan bag tu, atau mungkin 5-10% yang pakai bag tu jadi kita tak perasan.Nampak sangat, orang Melayu sangat updated😆

Semoga apa yang diperlajari, memberi manfaat dalam hidup anak-anak, bukak hanya atas kerta, tapi dalam kehidupan seharian. Membudayakan ilmu, bukan hanya mem’periksakan ilmu’ hehe.

Ameeen..

By Nina Salleh

Pengguna dan pengedar Shaklee

Founder of The Brightstars